Ochucování kávy našlo poprvé místo na trhu v 70. letech 20. století ve Spojených státech. Ochucování se používá především u levnějších odrůd, které mají zrna slabší kvality. Zrna se před upražením postříkají nosným olejem a po upražení se ochutí různými aromatickými látkami, které jsou syntetické anebo přírodně identické. Nejčastěji používanými ochucovadly jsou mandle, čokoláda, amaretto, máta, skořice, kardamom, nejrůznější oříškové příchutě, mandle, muškátový oříšek a moka. Také jsou často používané ovocné příchutě, především malinové, banánové, pomerančové a citrónové.







Vědci se pokoušeli zjistit proč má káva tak netradiční a nesmírně aromatickou chuť. Nejprve byla cibetka považována za „odborníka“, který si vybírá jenom ty nejlepší zrna kávovníku, ale pak se zjistilo, že je tomu jinak. Vědci z Ontaria přišli na to, že trávením v žaludku cibetky probíhá v podstatě fermentační proces, který je způsoben bakteriemi (hlavně bakterie kyseliny mléčné) a enzymy, které promění proteiny na malé molekuly a tím se ztratí z kávy některé hořké látky. Od konce 19. století, kdy byla káva uvedena na trh, vznikaly pokusy chovat cibetku v zajetí a pokusit se tak o jakousi velkovýrobu, ale cibetky v zajetí se odmítají kávou živit. Proto je stále produkce této kávy stále nízká.Dnes se už sice daří chovat cibetku uměle, ale přesto se dělají aromatizované kopie a vlastně jen 5 % kávy Kopi Luwak je opravdu z cibetky, zbytek je totiž pančován. Proto při koupi této kávy je nutností vyhledat renomovaného obchodníka s přímými obchodními styky, protože jinak se nám může stát, že narazíme jen na předraženou náhražku této kvalitní kávy. A jak tedy chutná? Její chuť je popisována jako velmi kořeněná, s velice příjemnou a lehkou příchutí čokolády a karamelu.
Nabídka kávy v našich běžných obchodech není příliš pestrá – značky spolu nesoupeří kvalitou, ale cenou. Čistě druhy kávy jsou tak v dostání pouze ve specializovaných obchodech a nám jsou tak nabízeny převážně směsi kávy. Je nelehké se v nich dobře vyznat, zahrnují totiž kávy od tradičních až po exotické; obsahují zrna z různých zemí. Káva v supermarketech bývá často stará a nekvalitní. Za označením „směs kávy“ se povětšinou skrývá malé množství arabiky doplněné o hodně robusty a snaha prodat co nejlevnější kávu za co nejvyšší cenu, která je odůvodněna značkou výrobce kávy. Směsi káv se skládají z více druhů zrn a správné kombinace mezi nimi se dá docílit harmonické a ucelené chuti, k čemuž je ale zapotřebí velkých zkušeností a znalostí jednotlivých surovin. Ale přesto i jednodruhové kávy dokáží být velmi harmonické a chuťově vytříbené již od „matky přírody“ a často tomu i tak bývá. Pro snížení ceny se často míchá arabika s robustou, která ji sníží dostatečně, ale výsledkem je směs pouze průměrné nebo velmi podprůměrné kvality. Při dlouhém skladování se tak může chuť arabiky vyprchat a zůstat tak jenom vlastnosti robusty. Zdá se, že robusta nemusí být v kávových směsích na škodu – například italská 100 % arabika může podle zákona obsahovat až 10 % robusty. Robusta se ale do kávy přidává kvůli pěně, když je káva starší. Obecně ale mají Italové rádi hořčí kávu, takže jsou robustě o něco málo více nakloněni a jsou ochotni, i když je to na úkor chuti a kvality. 
Mezi nejlepší kávy na světě patří jamajská Blue Mountain, je zároveň i nejdražší kávou, 98 % čisté kávy se dováží do Japonska, ostatní 2 % se dávají do směsí. Speciálně u této kávy je třeba dávat pozor na její napodobeniny, pravá Blue Mountain má osvědčení od Jamajské komise kávového průmyslu. Mezi silnější kávy patří například káva Honduras, Uganda nebo Madagaskar, poslední jmenovaná má vysoký obsah kofeinu a hodí se dobře na přípravu silného „turka“. Také káva Guatemala a Cuba patří mezi silné středoamerické kávy s plnou chutí, které mají výrazně povzbuzující účinky. Ještě silnější je Tanzanijská, má výraznou a vyrovnanou chuť. Nejlepší ze všech asijských káv je káva z Indie , je to káva s nižším obsahem kofeinu, má jemnou chuť a měděnou barvu. Mezi vysoce kvalitní kávy patří i Brazilská Santos, která se pěstuje v půdě bohaté na obsah železa, má plnou a hladkou chuť s minimální kyselostí. Také káva Sumatra je pouze mírně nakyslá, ale má velmi silnou chuť a je pražená do tmava.- Je potřeba si ujasnit pojem kyselost, která je zmiňována u většiny druhů káv. Nelze si ji v žádném případě plést se „zkyslostí“. Kyselost kávy určuje a charakterizuje její kvalitu, u kávy je žádoucí, protože bez ní by káva byla chuťově chudá a plochá. Jak je patrné, každá káva má jinou chuť a při tvorbě směsí je třeba brát v úvahu všechny vlastnosti, není problémem namíchat hodně směsí, ale ne vždy je výsledný efekt takový, aby směs měla vyváženou chuť a vůni. Namíchat dobrou směs bývá opravdu uměním.
Nejenom v zemích západní Evropy jsou biopotraviny středem zájmu, ale získávají si značnou oblibu i v Čechách. Snahou nejrůznějších kampaní ekologických firem je přesvědčit nás, že by se biopotraviny měly stát běžnou součástí našeho života – součástí zdravého životního stylu.





Zakoupením této značky dává spotřebitel prostor k jinému způsobu obchodování a to díky informacím o situaci malých pěstitelů a řemeslníků z rozvojových zemí. Pokud se zákazník rozhodne pro Fair Trade, podporuje výrobce v rozvojových zemích, dává jim šanci žít v lepších a důstojnějších podmínkách a navíc získá i velmi kvalitní výrobek za odpovídající cenu. Sortiment Fair Trade výrobků je poměrně široký; zahrnuje kávu, čaj, kakao, čokoládu, třtinový cukr, sušené ovoce, banány, med, ořechy, ovocné šťávy, žvýkačky a další potraviny.
Tyto výrobky mají udělenu ochrannou známku „Fair Trade“ (vlevo obrázek na černém podkladu a v pravé části text „Podpora výrobců v méně rozvinutých zemích“). Známka bývá viditelně umístěná na obalu výrobku a je zárukou původu zboží. Vybraným výrobkům ji uděluje certifikační organizace FLO. Udělit tuto certifikaci je u nás v tuto chvíli velmi težké. Přece jenom jde vždy a a pouze jen o obchod. Některé firmy tedy dodržují pravidla férového obchodu. A používají jiná loga na svých produktech, než je logo uvedené výše. Součástí nabídky jsou rovněž výrobky z řemeslných a uměleckých dílen. Tyto, ale na rozdíl od potravin, nenesou ochrannou známku „Fair Trade“. Mezi tyto výrobky patří keramika, sklo, šperky, hudební nástroje, hračky, ozdobné předměty a doplňky. Produkty Fair Trade se dnes dají koupit jak ve specializovaných obchůdcích, tak i v běžných obchodech, které neustále sortiment zboží rozšiřují. Evropské Fair Trade organizace mají v rozvojových zemích své stálé partnery, od kterých výrobky odebírají. Jsou to nejen družstva, sdružující třeba i několik desítek tisíc drobných pěstitelů kakaa, ale mohou to být i malé řemeslné dílny s pouhými několika desítkami členů. Fair Trade organizace mohou vyhledávat nové partnery pouze v případě, když se díky vzrůstajícímu zájmu spotřebitelů zvyšuje poptávka po Fair Trade výrobcích.
Cena těchto výrobků je možná o něco vyšší, protože se v ní odráží ekologicky šetrnější výrobní postupy, ale to není jediným důvodem pro zvýšení ceny. Fair Trade výrobky mají zároveň velice dobrou kvalitu. Jejich cena bývá ovšem téměř srovnatelná tam, kde se v konvenčním obchodě jedná o prodej kvalitních sypaných čajů nebo nejkvalitnějších druhů káv. Vzhledem k tomu, že na světových burzách kávy její cena od období přelomu století neustále klesá a v poslední době už téměř ani nestačí pokrývat náklady na její vypěstování, je jedinou šancí pro malé pěstitele zapojení se do programu Fair Trade. Ale situace se tím často bohužel vlastně neřeší, přestože o pomoc lidem v rozvojových státech jistě jde, ale přirážka na fairtrade je několikanásobně vyšší než je reálná pomoc v rozvojových zemích. Proto se daří obchodníků na fairtrade kávě mnohonásobně vydělat. Nakonec se opět dostáváme ke stejnému problému jako u bio nebo organic káv – ač se dříve jednalo o kvalitní a čerstvé kávy, tak teď podléhá negativním trendům obchodu a dostanete sice kávu kvalitní, ale bohužel již nebývá čerstvá anebo dokonce datum pražení chybí.