Technické Muzeum

Počátky sbírání technických památek na území Čech souvisí se založením podnikatelské organizace Jednota pro povzbuzení průmyslu v Čechách v roce 1833. V rámci vzdělávacích aktivit Jednoty vznikala postupně sbírka různých strojů a přístrojů, která byla přístupná zájemcům o vzdělání. První soukromé, veřejně přístupné technické muzeum založil Vojta Náprstek ze strojů dovezených převážně z USA a Anglie. Jednalo se ale spíše o nové stroje pro inspiraci domácím výrobcům. V roce 1891, v souvislosti s Jubilejní výstavou, se objevily snahy ponechat část exponátů výstavy ve stálých expozicích. Tato myšlenka ještě nebyla realizována. Vznik vídeňského technického muzea na začátku 20.století ale tyto snahy urychlil. V roce 1907 vznikl přípravný výbor a  5.července 1908 proběhla zakládací schůze spolku Technické muzeum království českého. Vznik muzea souvisel i s další velkou průmyslovou výstavou v roce 1908. Část exponátů spolu se sbírkami Jednoty pro povzbuzení průmyslu se staly základem sbírek. První expozice byla otevřena ve Schwarzenberském paláci na Hradčanech 28.září 1910. Nová budova muzea byla plánována už od 20.let 20. století. Architektonická soutěž však byla vypsána až ve 30.letech a stavba podle vítězného projektu (autor: Milan Babuška) proběhla v letech 1938-1941. Budova byla pro muzejní účely využita až po válce. První expozice byly zpřístupněny v roce 1947. 1.března 1951 bylo muzeum zestátněno (předtím stále bylo ve vlastnictví zakládajícího spolku). Expozice byly dále rozšiřovány – především o expozici hornictví v letech 1952-1953. V roce 1995 byla z důvodu neutěšeného stavu budovy provedena částečná rekonstrukce.

EXPOZICE:

Historický příběh automobilu, motocyklu, letectví, lodní či železniční dopravy v českých zemích dokumentují unikátní sbírkové předměty objasňující historické souvislosti vývoje dopravy a společnosti.